سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

انشاالله روزی لیاقت داشته باشیم که از کارگزاران ارمام شهر مهدوی باشیم

 

آیا اعتقاد به مهدویت در جامعه اسلامى نتیجه فشارهاى سیاسى بوده است؟

برخى از مستشرقین وبه تبع آنها برخى از روشنفکران غرب‏زده اسلامى معتقدند که اعتقاد به مهدویت در نتیجه فشارهاى سیاسى بوده که بر مستضعفین جامعه اسلامى وارد شده است.
فان فلوتن مى‏گوید: «جور وستم دولت عباسیان از هنگام به حکومت رسیدن، کمتر از دولت امویان نبوده است. این جور وستم‏ها به حدّى بود که مستضعفین ومظلومین را بر این وا داشت که خود را امیدوار کنند، لذا چاره‏اى جز این ندیدند که به عقیده به مهدى وانتظار ظهورش دل ببندند، تا بتوانند از شدّت تألّمات روحى خود بکاهند...».( السیادة العربیه، ص 132.)
«دونالد سن» مى‏گوید: «احتمال جدّى است که اختناق وفشارهاى سیاسى که در مملکت اسلامى از طرف حاکمان بنى‏امیّه پدید آمده از اسباب ظهور نظریه مهدویت در آخرالزمان بوده است».( عقیدة الشیعه، ص 231.)
احمد امین مصرى مى‏گوید: «عامل اساسى در پیدایش عقیده مهدویت نزد شیعه واصرار بر آن، فشارهاى سیاسى ومصائبى بود که بعد از شهادت امام على[7] وبه حکومت رسیدن معاویه با آن روبه‏رو شدند. این مصائب با بیعت با حسن بن على[8] وپس از آن شهادت حسین بن على[8] واز هم پاشیدن حرکت‏هاى ضدّ اموى وقوت گرفتن حکومت امویان شدت گرفت. لذا درصدد برآمدند تا تاکتیک خود را تغییر داده از دعوت آشکار صرف نظر کرده، به دعوت سرّى براى ریشه‏کن کردن ظلم روى آورند...».( ضحى الاسلام، ج 3، ص 241.)
محمّد عبدالکریم عتوم مى‏گوید: «واقع آن است که عقیده به مهدى قبل از وقوع غیبت امام پدید آمده وپرورش پیدا کرد. واین به صورت دقیق بعد از واقعه کربلا وبعد از تفرّق شیعه توسط دولت اموى بوده است. این وضعیّت نابهنجار براى شیعه زمینه را براى پذیرش عقیده مهدویت فراهم ساخت تا آنان را از وضعیّت موجود نجات دهد. در نتیجه مهدویت آرزویى شیعى بود که اثرى منفى در زندگى شیعیان داشت اگرچه آنان را از وضعیّت موجود نجات داد».( النظریة السیاسیة المعاصرة للشیعة الامامیه، ص 86.) zaher2006.mihanblog.com



نوشته شده در جمعه 89 دی 3ساعت ساعت 9:32 عصر توسط کارگزار آرمان شهر مهدوی| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin